TonadeRutor

Vanliga frågor

Att beställa från TonadeRutor 

Att beställa hos oss är enkelt och säkert, du behöver ingen registrering och vi använder oss av senaste tekniken inom betalning från Klarna och 
Payson Checkout.
Eftersom företaget utgår från Sverige så kan vi minimera priset och leveranstiden till dig.
Skulle du beställa fel eller ångra din beställning så kontakta oss så fort du kan på info@tonaderutor.se så vi kan avbryta din beställning.

Om det skulle förekomma försök till bedrägeri så kommer detta polisanmälas i samband med bedragarens IP Adress.

Frakt

Från att beställningen är lagd till levererad produkt så brukar det ta mellan 4-6 arbetsdagar.

Om det av någon anledning skulle dröja längre,  så kontaktar vi dig.

Vi går efter fraktbolagens egna prislista.
För att se vad frakten för ditt paket skulle kosta så kan du klicka ”Varukorg” eller ”Kassa” efter att du lagt till dina varor och se priset under ”Frakt” rubriken.
Beställer man över 1000:- så får man fri leverans.

Fraktkostnaden står med i Kassan när du betalar oavsstt storlek på beställningen.

Ja, vi kan frakta till Norge, Danmark och Finland.

Ångerrätt och Transportskador

Ja, du kan skicka tillbaka dina varor inom 14 dagar om förpackningen är obruten.
VIKTIGT: Färdigskuren film går inte att byta eller lämna tillbaka då den är anpassad för just den bilen du har beställt till.
Se till att du kontaktar oss och får ett godkännande innan du skickar tillbaka dina varor.

Om du ser att ditt paket är skadat när du hämtar det ska du göra en skadeanmälan direkt på plats hos ditt ombud.
Ser du skadan när du kommer hem kan du göra en anmälan på hemsidan (postnord.se).
Efter du har gjort en anmälan så kontaktar du oss på TonadeRutor genom ett mejl
där du informerar oss om händelsen info@tonaderutor.se.

Ja, om produkten är oanvänd, dock har vi krav på att all solfilm som lämnas tillbaka kommer i obruten förpackning.
VIKTIGT: Färdigskuren film går inte att byta då den är anpassad för just den bilen du har beställt till.

För att undvika fel beställning på just solfilm kan du beställa provbitar gratis.

TonadeRutor A.E
Tornekullavägen 12
43268 Veddige

Betalning

Vi erbjuder betalning genom:
*Klarna Checkout – Få först betala sen – Delbetalning – Fatktura – Direktbetlaning
*PaysonCheckout som är dotterbolag till Svea Ekonomi. Ett tryggt och säkert alternativ att handla online.
Betalningsalternativen är: Faktura, Kortbetalning, Delbetalning, Internetbank och Fakturabetalning genom Swish.
*PayPal – Direktbetalning

Ja, våra priser är inklusive 25% moms.

Ja, med Klarna och Payson kan du dela upp din betalning som det passar dig bäst.

Ja, med Klarna och Payson Checkout så kan du handla med faktura som betalalternativ. 

Säkerhet

Vi på TonadeRutor använder oss av senaste och säkraste tekniken inom betalning från Klarna , Payson och Paypal
Vi sparar inga känsliga uppgifter om dig/från din beställning.

Nej, vi får aldrig tillgång till några bankuppgifter. Betalningen som du gör sker på ett krypterat sätt mellan betaltjänsten och din bank.
Dem uppgifter som vi har är: dina kontaktuppgifter , adress, datum, summa, och order information.
Inga utav dessa uppgifter kommer att lämnas ut till någon eller användas för marknadsföringssyfte.

Garanti och Kvalitet

Vi har 10års garanti på våra solfilmer (Missfärgning , sprickbildning och flagning) om solfilmen är monterad efter monteringsanvisningarna.

Det är proffskvalitet på alla våra solfilmer och produkter. Det är samma typ av solfilm som många toningsfirmor använder sig av runt om i världen.

Beställ gärna provbitar av våra solfilmer och testa själv.

Vi säljer INTE återanvändningsbara solfilmer för tillfället.

Frågor angående solfilm

Olika bilar är olika svåra. 
Att tona rutorna är en process som man inte bör stressa sig igenom.
Följ våra monteringsanvisningar samt monteringsvideo som hjälper dig detaljerat steg för steg till goda resultat.https://tonaderutor.se/gratis-provitar/

Är du osäker på om detta är något för dig? 
Se gärna vår monteringsfilm och beställ gratis provbitar så att du lättare kan fatta ett beslut själv.

Har du fler frågor?
Skriv gärna ett mejl till oss på info@tonaderutor.se så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig 🙂

Att välja rätt toningsgrad är enklare än man tror.
*Vad är syftet med solfilmen? 
– Vill man ha det som insynsskydd eller hålla ute så mycket solvärme som möjligt så 5% det vanligaste våra kunder väljer.

-Vill man att det ska se ’fabrikstonat’ ut så är 20-35% det vanligaste.
20% = om du inte vill se tydligt in i bilen
35% = om du bara vill ha lite mörkare rutor men fortfarande se in i bilen.  

-Har du redan frabrikstonade/färgade rutor men tycker inte att dem är tillräckligt mörka?
Då rekommenderar vi att du beställer Gratis provbitar här och testar vad som passar dig bäst, eller höra av er till oss på info@tonaderutor.se

Du får tona dina bakrutor hur mörkt du vill från B-stolpen och bak.
Se exempel:

 Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpp i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter. Klicka här för att läsa mer.

Ja, när solfilmen är monterad och torkat klart så kan du veva ner rutorna utan problem. Solfilmen är så tunn att den inte stör eller förstör mekaniken på något sätt. 

Ja, det är den stora fördelen med riktig solfilm av hög kvalitet.
Att utsikten inifrån bilen är klar och tydlig oavsett toningsgrad.

Du bör inte veva ner rutorna som du tonat på minst 24 timmar. Detta är så att limmet hinner verka och binda till glaset. Är det vinter så bör du vänta 2-4 dagar.

Bilen kan du använda som vanligt under denna tiden.

Ja det kan man göra, skulle den lämna efter en tunn hinna med lim efter sig så kan man lätt ta bort detta med en fönsterskrapa med  rostfritt metallblad eller plastblad och T-röd.

Bubblor mellan solfilmen och bilrutan kan vara flera olika saker men man kan lätt se vad det är som har blivit fel, skicka gärna bilder till oss så att vi kan hjälpa med problemet. 

Men vanligaste orsaken är:

  • Vatten som är kvar eller luftbubbla.
    Detta torkar med tiden och går oftast att skrapa bort efter någon dag om det inte har försvunnit av sig själv.
  • För lite vatten
  • Slarvig rengöring
  • Det har kommit in damm eller smuts mellan solfilmen och bilrutan. Vanligast om man jobbar på en dammig plats.

*Om det är fel på solfilmen så ser man oftast att den är skadad redan innan man monterat solfilmen. 
*Är det fabrikationsfel på limmet och monteringen har gått rätt till så kommer solfilmen fortfarande att fästa på glaset och allt kommer att se normalt ut fram tills fukten helt torkat mellan solfilmen och glaset, då kommer solfilmen att släppa från glaset i kanterna till att börja med. Då ersätter vi så klart hela beställningen.
Genom solfilmens serienummer kan vi lätt koppla beställningar till vilken rulle solfilmen har tagits från.
Skulle någon kund stöta på fabrikationsfel så kommer vi att kontakta samtliga kunder som fått sina paket kopplade till just det serienummret och ersätta solfilmen.

 

Om du får stora bubblor runt om bakrutan så är inte solfilmen formad efter bakrutan riktigt. 
Följ våra monteringsanvisningar om hur du formar solfilmen efter bilrutan. 

Vanligaste orsaken till detta är att solfilmen inte är formad riktigt .
Detta går oftast att fixa genom att värma på utsidan glaset där bubblan är i ca 3-4 sekunder i taget och sedan skrapa ut bubblan på insidan.
Hjälper inte detta så får du gärna ta några bilder och höra av dig till oss.